onsdag den 27. august 2008

Organisering af temaer

Kære Alle!

Her er nogle overvejelser omkring vores projekt, som jeg gjorde på baggrund af mailskorrespondancen om titel. Teksten skal læses som et foreslag til en organisering af temaer - en hjælp eller en inspiration - fremfor en fastlagt ramme for projektet.

Hmm, ”eksotisk dagligstue” er en god titel, eftersom den indfanger en del af projektets dobbelthed: ”det fremmede” overfor ”det kendte.” Men sådan som jeg ser det har projektet egentlig 3 spor.

1. fiktion overfor virkelighed
2.      ”det fremmede” overfor ”det kendte”
eller:
     ”det eksotiske” versus ”forestilling”
     ” det fremmede” versus ”identitet”
     ”de andre” versus ”selvbillede,” eller vs. ”det intime”
3.      Det sidste spor kan ikke opstilles som modsætningspar. Dette spor omhandler begreberne: Mødet, korrespondancen, identifikation, gruppen.
Samlet kan man beskrive dette spor, som en undersøgelse af det rum, hvor de modsætningspar, jeg har skrevet under punkt 1 og 2 mødes.
F.eks at det er i forestillingens møde med virkeligheden at "det eksotiske" opstår.
Eller: et mødet mellem fiktion og virkelighed kunne beskrives således: trods de ønsker vi - i den vestlige kultur - har om, at beskrive verdenen som den er, så vil den kulturelle forestilling om en ”ren og sand” virkelighed faktisk være medskabende til verden som en fiktion. Altså vi vil går på opdagelse i det nye, det anderledes, det fremmede, men vi er aldrig tomme tavler, hvor nye historier kan skrives på, vi møder verdenen allerede påvirket af hvem vi er og hvor vi kommer fra. Vores identitet er til en vis udstrækning skjult for os, men når vi undersøger noget fremmede, vil vi også kunne afsløre sider af vores egen kultur, os selv.
Ovenstående er blot mulige beskrivelser af mødet. 

I det tredje spor står vi med mellemrum, nuancer, forskelligheder, detajler, undtagelser og afspejlinger fremfor: begreber, kategorier, viden, ideologi. F.eks. alle de nuancer der ligger mellem det eksotiske og forestillinger. Eller: at vi efter en lang undersøgelse af begreberne ”det fremmede” og ”identitet” ikke står tilbage med to afgrænset kategorier, der er veldefineret, afsluttet, og endeligt beskrevet.

Jeg foreslår, eksistensen af et yderligere fjerde spor i vores projekt, som kunne have titlen ”Værk”

4.      Værk.
I det 20 århundrede er der en stærk tradition for, at de værker som kulturen betragter som ”mesterværker” er værker der forholder sig til det medie, de arbejder i. Indenfor skønlitteratur er klassiske eksempler ”Ulysses” af James Joyce og ”På spor af den tabte tid” af Proust. Mange af de diskussioner vi havde i Maria Finns studiekreds omhandlede ligeledes dette træk ved de forskellige film, f.eks. hvordan de forskellige film behandlede temaer omkring død i narrationen, hvor døden kan betragtes som et symbol det konkrete filmmedie; det "døde" billede og den fastfrosne tid, som fotografiet indfanger.
Vi har indtil videre forholdt os til "medie" ved at danne en gruppe, hvor alle arbejder i forskellige medier, men behandler samme tema. Der er således den mulighed, at vores projekt kunne formidle til beskueren, at det er bearbejdelse af medie, der er vigtig, fremfor valg af medie. Altså et opgør med ideerne om at nogle medier er døde eller nogle mere politiske end andre. Vi arbejder måske med grænserne for medierne og søger at opløse dem.
Jeg har oplevet, at nogle af vores samtaler, har berørt muligheden for, at gruppen i sig selv er et medie. Det synes jeg er virkelig spændende at tænke over og arbejde videre på, selvom jeg har svært ved at overskue betydning.
Den vægt vi har tillagt gruppe, betyder, vi ikke ønsker at fremhæve det individuelle, "originale" udtryk, men istedet søger at samle forskelligheder og nuancer indenfor et fælles arbejde. Vi søger at dele tanker, give inspiration, sprede ideer, og forventer tilgengæld at forskelligheder og nuancer opstår af en arbejdsproces, der veksler mellem det individuelle og det fælles.
Vi har således en værkforståelse, der bryder dels med ideen om det enkeltstående geni, dels med "isme" tanke. 
Lads os samtale om disse overvejelser til næste møde. Husk - alt sproglig systematik er samtidig meningsgivende og misvisende. 

Ingen kommentarer: